Skolprojekt om frakt och logistik

Postat av Sixten on mar 29, 2018 |


För ett antal år sedan när jag fortfarande studerade så skulle vi vid ett tillfälle genomföra ett projekt. Vi skulle planera och genomföra det helt själv och ledorden var logistik, verklighet och problemlösningar. Jag funderade länge vad jag skulle välja för projekt och hur jag sedan skulle genomföra det. Många i klassen valde att jobba i grupp men jag bestämde rätt omgående att jag ville köra ensam. Ärligt talat så gillar jag att ha full kontroll på saker och ting och jag blir stressad om andra inte är likadana när det kommer till att jobba i projekt.

Åka med en långtradare

En morbror till mig jobbar som lastbilschaufför och han kör åt ett företag som kör varor från en specifik, större webbshopp i Malmö. Eftersom jag alltid tyckt att det varit ett spännande jobb han har att ligga ute på vägarna under längre perioder så bestämde jag mig, jag skulle fråga om jag fick åka med en av hans vändor. Vet egentligen inte varför jag gruvade mig för att fråga för när jag väl gjorde det så blev han jätteglad. Vi skulle bege oss iväg norrut redan 05.00 en tisdagmorgon och då var allting redan lastat kvällen innan. Jag ska villigt erkänna att jag aldrig hade åkt lastbil så jag hade ingen aning om vilka bekvämligheter det fanns. Han hade ju sagt att vi skulle sova i lastbilen och då förberedde jag mig på att det skulle bli väldigt obekvämt. Sedan visade det sig att lastbilen till och med hade bäddar. Och inte nog med det, där fanns även både microvågsugn och kylskåp. Då förstod jag varför han bett mig ta med matlådor. Helt i onödan hade jag oroat mig för att bli matförgiftad av att maten skulle stå framme i värmen. Tänk vad mycket jag redan lärt mig.

Körregler och andra lagar

Eftersom lastbilen redan var lastad så kunde vi rulla iväg direkt. Tommy, min morbror, började med att försöka förklara tidsreglerna vid körning. För att göra det lite enklare att förstå så delade han upp det i olika delar. Han började med dygnsreglerna. 4,5 timmar är vad man får köra maximalt, efter det måste man ta en rast på minst 45 minuter. Men man kan också köra en kortade stund för att ta rast minst 15 minuter innan man fortsätter körningen tills man kört maximalt 4,5 timmar. Efter det måste man ta en rast på minst en halvtimme, eller påbörja en längre vila. Skulle man ta ut de 45 minuterna innan man kommit upp i 4,5 timmars körning så ska man börja räkna en ny 4,5 timmars körperiod från rastens slut. Dessutom finns en regel att man inte får köra mer än 9 timmar innan det blir dags för dygnsvilan. Under en sexdygnsperiod får man maximalt utöka den 9 timmarna med en timme. Totalt under sex dygn får man alltså köra 56 timmar. Sedan kommer dygnsvilan, den är vanligtvis på 11 timmar i sträck men kan i vissa fall reduceras till 9 timmar. Det får man dock göra max 3 gånger mellan två veckovilor. Inom varje 24 timmarsperiod måste det finnas en dygnsvila. Det finns dock en variant, man kan dela upp dygnsvilan  men då måste en första vilan vara på minst 3 timmar och den andra vilan minst 9 timmar lång. När Tommy sedan började prata om arbetsveckor och regler kring det så stängde min hjärna nog av. Jag nickade mest.

Intensiv eftermiddag

Intensiv eftermiddag

Första stoppet hade vi i Örkelljunga men det var bara ett kort stopp, vi passade på att dricka lite kaffe i alla fall. Sedan begav vi oss vidare norröver mot Jönköping. Där skulle vi lasta av lite större möbler så det blev lite längre stopp. Vi beslutade i alla fall att fortsätta en bit till innan vi tog lunch, närmare bestämt i Norrköping. Vi hittade en mysig rastplats nära vatten och så värmde vi vår mat och njöt den utomhus. Övernattningen skulle ske i Uppsala där Tommy hade någon typ av favoritplats där han stannade ofta. Men innan dess hade vi en massa stopp runt Stockholm. Jag fattar inte hur han hittade alla platser och blev verkligen imponerad över hur smidigt avlastning och pålastning gick.

När vi kom fram till övernattningen så var det fortfarande varmt ute så Tommy tog fram stolar och bord så vi kunde äta ute. Det vill säga, innan myggen ville äta oss… Vi satt inte ute så länge utan gick in och lade oss. Jag frågade honom vad han brukar göra på kvällarna när han är ute på vägarna. Han sa att han ofta kollar roliga klipp på youtube och att han följer olika fotbollslag så att han läser nyheter om dem men att han också gillar lägga korsord, knäcka tankenötter eller olika casinospel,. Efter att ha varit i yrket i många år så har han liksom hittat sin vardag i resandet. Efter en natt med mycket sömn, ja faktiskt, så körde vi vidare norrut med Kiruna som slutmål innan vi vände hemåt.