Framtidens transport: del 2

Postat av Sixten on maj 20, 2018 |


Hur kommer vi att transportera oss i framtiden? Efter flera sekel av att vi har använt oss av samma transportmedel som vanligt: tåg, bil, båt och flyg, kan framtiden komma att te sig annorlunda. Men hur kommer vi egentligen att transportera oss om fem år, om tio år, och om tjugo år? I den här artikelserien reder vi ut alla de frågor du kan ha om hur vi kommer att transportera oss i framtiden.

Förarlösa bilar

Framkomsten av kommersialiserad flygtrafik kom redan under 1950-talet och det var den senaste teknologiska utvecklingen inom transportering, med undantag av höghastighetstågen som kom i Japan redan under 60-talet. Sedan dess har vi sett en teknologisk utveckling i de flesta områdena inom transport, men ingen som har varit lika banbrytande som flygets introduktion. Även om det inom det fältet också har utvecklats. Boeing 787 är ett exempel som var lättare och mer bränsleeffektivt jämfört med sin föregångare. Men den använder sig också av modern datateknologi för att göra sina rutter mer effektivare. Men ingen av de utvecklingarna skiljer sig fundamentalt från sina föregångare, och samma argument kan man använda vare sig man talar om bilar, båtar, tåg eller till och med cyklar. Visst de ser annorlunda ut och är mer effektiva, men de skulle inte chocka någon om man ser någon använda sig av de senaste modellerna.

Förarlösa bilar – en verklighet

Men det håller på att förändra sig. Och förarlösa bilar är ett exempel som vittnar om detta. Faktum är att vi kommer att se de på vägarna långt tidigare än vad vi först trodde. De flesta experterna inom området menar att utvecklingen sker i rasande fart och att industrin snabbt anpassar sig till det här trendskiftet. Vi kommer förmodligen se att det blir allt vanligare med bussar och taxis som är förarlösa i allt högre utsträckning snabbare än vad vi kommer att se privatpersoner åka med dessa typer av fordon. Medan teknologin går snabbt framåt så är det fortfarande svårt att använda sig av dessa bilar utanför vissa storstäder där bilvägarna och rutterna redan i förväg är inprogrammerade. Men blickar vi framåt till 2025 och vidare så kommer förarlösa bilar att vara allt mer integrerade i den normala stadsbilden. Om vi använder taxin som ett exempel så kommer privatpersoner att kunna beställa en förarlös taxi med sin mobiltelefon och sedan välja sin rutt och var de vill åka genom samma telefon. Den kommer även att drivas enbart med elektricitet vilket gör den till ett miljövänligt alternativt gentemot de konventionella bilarna som drivs med fossila bränslen.

Om tio år – svävande tåg

Att använda sig av magnetism för att tillåta tåg att åka snabbare och mer konstadseffektivt genom att undvika gravitation och friktion har blivit ett allt mer trovärdigt scenario under de senaste tio åren. Faktum är att vi använder oss av den teknologin redan idag. I Shanghai har sådana tåg varit i bruk sedan 2004. Men det är en dyr investering och idag används den enbart under kortare sträckor. Men teknologin utvecklas för varje år och idag planeras det att bygga världens första längre sträcka som ska vara färdig under mitten av 20-talet. Den ska åka mellan Tokyo och Nagoya – 350 kilometer från varandra – och kommer endast ta 40 minuter. Ytterligare tio länder undersöker nu vilka möjligheter de har att investera i samma teknologi och det inkluderar förutom Sverige även Storbritannien, USA, Kina, Indien och Malaysia.